فونت درست و مناسب
اگر قصد صحبت در رابطه با فونت را داشته
باشیم به خاطر سپردن این نکته برای ما ضروری است که یک وبسایت میتواند
دارای کاربران گوناگونی باشد که توسط دستگاههای مختلفی آن را مشاهده
میکنند، پس باید توجه داشت کاربران نهتنها میتوانند از یک لپتاپ برای
ورود به سایتتان استفاده کنند بلکه قادر هستند تا بهوسیلهی دستگاههای
موبایل نیز به سایت واردشده و به مشاهدهی آن بپردازند.
“شاید بهکارگیری فونتهای درشت بهتر خوانده شدن متن را در کامپیوتر و
لپتاپ که از مانیتورهای بزرگ برخوردارند راحتتر کند اما نمیتوان انتظار
داشت تا چنین فونتی برای گوشیهای موبایلی نیز بهخوبی قابل تطبیق و نمایش
باشد ” این سخن را آقای Novoa بر زبان آورده و تأکید دارد تا بهجای چنین
فونتهایی از یک فونت کلی (Universal) و قابل تطبیق با کلیهی دستگاهها
استفاده نمایید. در ادامه نیز آقای Ethan Giffin که مدیریت Groove Commerce
را بر عهده دارد توصیههایی برای بهکارگیری فونتهای مناسب آماده کرده که
به شرح زیر است.
از فونتی استفاده کنید که بهراحتی قابلخواندن بوده و دارای سایزی کمتر از 11 نباشد
اگر در حال استفاده از فونتهای مخصوص وب هستید به خاطر داشته باشید که بیش از دو نوع فونت را بهمنظور بارگذاری بهتر و سریعتر وبسایت به کار نگیرید.
خانم Lurie که قبلاً در رابطه با ایشان در این مقاله صحبت شد نیز توصیههایی برای کاربرد بهتر فونت دارد که به شرح زیر است.
اگر طراحی سایت به نحوی است که عرض صفحه قفلشده و ثابت میباشد، باید از
فونتی استفاده کنید که حداکثر 15 الی 20 کلمه را در یک خط پشتیبانی کند.
اگر عرض وبسایت ثابت نبوده و شناور است میتوانید از فونتی استفاده کنید
که 15 الی 20 کلمه را در یک خط با نمایش پیکسلی 900 تا 1000 داشته
باشد.کلیهی صفحات را به عنوان Landing page طراحی کنید
در این خصوص
آقای Michael Freeman مدیر ارشد و متخصص آنالیز از کمپانی ShoreTel.inc که
خدمات تلفنی VOIP، سرویسهای ابری و سیستمهای تلفنی تجاری را به مشتریانش
ارائه میکند توضیح میدهد که ” اغلب وبسایتها دارای نوعی از طراحی
هستند تا کاربران را از طریق صفحهی Home خودشان جذب کرده و آنها را هدایت
کنند، اما واقعیت این است که حجم زیادی از بازدیدهای یک وبسایت و جذب
کاربر از طریق صفحهی Home صورت نمیگیرد بلکه از صفحات دیگر سایت
نشئتگرفتهاند، بنابراین در طراحی سایت باید توجه داشت کاربران امکان دارد
از طریق هر صفحهای واردش شوند و نیاز است تا اطلاعات کلیدی در تمامی
صفحاتش موجود باشد ”
احترام به Fold
در یک تحقیق جالب زمانی که
در رابطه با راهکارها و شگردهای طراحی بهتر سایت از متخصصان CIO.com سؤال
شد همگی آنها بهسرعت پاسخ دادند: CTA را همراه با درج شماره تلفن و آدرس
ایمیل (درصورتیکه تمایل دارید مشتریان تماس تلفنی برقرار کرده و یا
برایتان ایمیل ارسال کنند) در بالاترین اولویت طراحی قرار دهید. اگر تصاویر
موجود در صفحهی Home را در نظر بگیریم، ” من توصیه میکنم تا از قرار
دادن یک اسلایدر تمام صفحه چشمپوشی کرده و بهجای آن از اسلایدرها و
مجموعهای از تصاویر بهره ببرید که 3/2 از عرض صفحه را پوشانده و قابلیت
نمایش در بالای خط Fold را داشته باشد ” توصیهای از Aron Watters مدیر
کمپانی LeaHub که درزمینهی طراحی سایت و SEO فعالیت میکند.
طراحی واکنش گرا یا همان ریسپانسیو
آقای
Jayme Pretzloff مدیر بخش تجارت آنلاین در Wixon jeweler بر این باور است
که ” بهجای طراحی سایتهای مختلف برای دستگاههای گوناگون میتوان از یک
طراحی Responsive برای تنظیم خودکار سایت با مرورگرها استفاده نمود که باعث
میشود کاربران تجربهی بهتری از کار با سایت داشته باشند ” درنتیجه
رضایتمندی کاربران میتواند بازدیدکنندهی بیشتر و ترافیک افزونتری را
برای سایت شما ایجاد کند.
Flash قدیمی شده است!
زمانی
که از آقای Darrell Benatar مدیریت UserTesting.com در رابطه با استفاده از
Flash در طراحی سایت سؤال کردند این پاسخ داده شد ” به لطف رقابت مداوم
شرکتهای Apple و Adobe درزمینهی فناوری Flash روزگار خوش آن بهعنوان
استانداردی برای صفحات وب بهآرامی در حال پایان یافتن است، بنابراین چرا
در واگنی خود را اسیر کنیم که قدیمی شده و گزینههای بهتر و کاراتری برای
استفاده در وبسایت که User friendly نیز هستند وجود دارد.” ایشان
میافزاید: بهجای استفاده از Flash میتوان HTML5 را به کاربرد که در حال
کسب محبوبیت بیشتری برای استفاده در صفحات وب است، این تکنولوژی توانایی
سازگاری با انواع سیستمعاملهای موبایلی بدون نیاز به افزونه را داراست و
حتی میتواند بهراحتی خودش را با موتورهای جستجوی تطبیق دهد، همین خصوصیات
است که HTML5 را در مرتبهی بالاتری از Flash قرار میدهد.
طراحی زیبای دکمه ها
در
رابطه با دکمههای بهکاررفته در وبسایت آقای Watters بر این باور است که
” در فرمهای ثبتنام یا فرمهای ارسال زشتترین بخش همان دکمههایی است
که برای انجام عملیات در پایین فرم قرار دارد که میتواند چهرهی سایت را
مخدوش کند.” بنابراین ایشان به طراحان وبسایت توصیه میکنند که در هنگام
طراحی فرمهای اینترنتی دکمههایش را به نحوهی طراحی کنند که در زمان
قرارگیری نشانگر موس بر رویش حالتی خاص بهمانند تغییر رنگ، تغییر نما،
تغییر مختصات قلم را از خود بروز دهد.
آزمایش
خانم Lindsey Marshal که پست مدیر تولید در کمپانی Red Clay Interactive را بر عهده دارد در این رابطه میگوید ” هرچند که برای طراحی سایت
خود زحمتکشیده و CTA های مختلفی را در آن بهکاربرده باشید و یا از
جلوههای رنگی مناسبی استفاده کرده باشید در آخر نیاز است تا سایت
طراحیشده را تست و بهینهسازی کنید، چراکه رعایت این قضیه میتواند تأثیر
بسزایی برایتان به همراه داشته باشد ” ایشان در ادامه توضیح میدهند که ”
خودم بهعنوان یکی از مدیران بخش کاربران شرکت نامآشنای مایکروسافت در
طراحی موتور جستجوی Bing شاهد بودهام که تنها مبلغ 80 میلیون دلار برای
طراحی و آزمایش یک نوع خاص از سایهروشن آبیرنگ هزینه شده است.
”
در آخر نیز آقای Mike Johnson مدیر بخش کاربران در Nerdery که شرکتی فعال
درزمینهی تولید است میافزاید ” بهکارگیری کاربران برای تست، انجام
تستهای متعدد و یک آنالیز ساده میتواند در طراحی وب سایتی قدرتمند
سودمند واقع گردد، چراکه بهرهگیری از چنین تستهایی بازخورد کاربران واقعی
را برایتان مشخص خواهد کرد.”
براینشان دادن وجه خوب از برندتان باید یک وب سایت حرفه ای و جذاب طراحی و پیاده سازی کنید برای این منظور میتوانید از سرویس های سایت ساز حرفه ای ایرانی استقاده کنید. سایت ساز سی فایو یکی از محبوبترین و بهترین سایت ساز های ایرانی است که به شما امکان میدهد تا از میان انبوهی از بهترین قالب های روز دنیا یک وب سایت شیک و حرفه ای برای کسب و کارتان راه اندازی کنید.